IHadiist Tentang man, Islam dan Ihsan


Sesungguhnya Allah Maha Tahu dan Maha Pintar. Kita manusia diberi pelajaran, lalu dituntunnya kepada iman, Islam, dan diajari bagaimana menjadi ihsan.

Hadist penuh pelajaran berkaitan dengan Al Quran surat  Lukman 31:34

Bismillahi Rahmaani Rahiim

Sesungguhnya Allah, hanya pada sisi-Nya sajalah pengetahuan tentang Hari Kiamat; dan Dialah Yang menurunkan hujan, dan mengetahui apa yang ada dalam rahim. Dan tiada seorangpun yang dapat mengetahui (dengan pasti) apa yang akan diusahakannya besok. Dan tiada seorangpun yang dapat mengetahui di bumi mana dia akan mati. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui lagi Maha Mengenal.

Shodaqollahul’adziim

Dikhabarkan oleh Abu Hurairah ra katanya pada suatu hari Nabi Shalallahu Alaihi Wassalam duduk bersama-sama jamaah, tiba-tiba datang kepadanya seorang laki-laki bertanya, “Apakah artinya iman?”

Jawab Rasulullah SAW, “Iman adalah percaya kepada Allah, kepada MalaikatNya, kepada RasulNya, dan kepada berbangkit setelah mati.”

Tanya orang itu pula, “Apakah artinya Islam?”

Jawab Nabi SAW, “Islam yaitu menyembah Allah dan tidak mempersekutukanNya, menegakkan sholat, membayar zakat dan puasa Ramadan.”

Dia bertanya lagi, “Apakah artinya ihsan?”

Jawab Nabi SAW, “Ihsan ialah menyembah Allah seolah-olah engkau melihat Dia. Biarpun engkau tidak melihatNya, maka sesungguhnya Dia melihat engkau.”

Tanya orang itu pula, “Bilakah hari kiamat?”

Jawab Nabi, “Orang yang ditanya tidak lebih tahu dari orang yang menanya. Tetapi akan kuterangkan tanda-tandanya.

1.Apabila budak perempuan melahirkan majikannya dan
2.Apabila penggembala unta telah bermegah-megah dalam gedung yang indah mewah. Dan kiamat itu salah satu dari lima rahasia yang hanya Allah mengetahuinya.

Kemudian Nabi SAW membacarakan ayat: “Hanya Allah yang mengetahui hari kiamat dan turunnya hujan, dan yang mengetahui bayi apa yang di dalam rahim ibu. (Allah juga mengetahui) apa yang tidak diketahui orang, kerja apa yang akan dilakukannya besok, (Allah juga mengetahui) apa yang tidak diketahui orang di bumi mana dia akan meninggal. Sesungguhnya Allah Maha Tahu lagi Maha Pintar.” QS Lukman 31:34.

Maka, sabda Nabi SAW, “Panggillah dia kembali!” Tetapi mereka tidak menampak orang itu lagi.

Nabi bersabda,”Itulah Jibril, dia mengajar agama kepada umat manusia.” Hadist Riwayat Bukhari

Alhamdulillah

Tidak ada komentar:

Posting Komentar

Kisah Taubatnya Sang Pencuri Kain Kafan